vrijdag 9 februari 2024

RvdM Kippensoep

Vandaag een recept voor zelfgetrokken kippensoep. Er komt geen zakje of pakje aan te pas, zelfs geen bouillonblokje. Wel veel tijd als ik eerlijk ben, want als je de bouillon wilt ontvetten moet je een dag eerder beginnen. Je hebt het volgende nodig:
  • een grote pan
  • een ui
  • een halve theelepel zout
  • een paar gekneusde peperkorrels
  • twee gedroogde laurierblaadjes
  • een theelepel gedroogde tijm of wat verse tijm
  • een paar restjes groente om bouillon van te trekken, bijvoorbeeld worteltjes, venkel en prei
  • twee kippenbouten
  • wat groente om in de soep te doen, bijvoorbeeld vijf in plakjes geschaafde worteltjes, een pastinaak in kleine blokjes, een paar champignons in kleine stukjes
  • twee liter water
1. Zet het water op in de pan. Voeg de kippenbouten toe, het zout, de peperkorrels, de laurierblaadjes, tijm, de gesnipperde ui en de gesneden bouillongroente. Breng het geheel aan de kook en laat het vervolgens op een zacht pitje twee uur trekken.

2. Na deze twee uur haal je de kippenbouten uit het water en pluk je het kippenvlees van de botten af. Dat kun je met je handen doen of met twee vorken.

3. De bouillon giet je door een fijne zeef in een grote kom of andere pan. Wat achter blijft in de zeef doe je in het GFT-afval.

4. Voeg het kippenvlees toe aan de bouillon en laat het geheel een nacht in de koelkast afkoelen. Het vet vormt zo een laag bovenop de soep, die je de volgende dag vrij eenvoudig kunt verwijderen.

5. Snijd de soepgroente en voeg deze toe. De soep wordt nu nog kort gekookt tot de soepgroente gaar is. Eventueel kun je nog wat zout toevoegen naar smaak of peterselie en selderie.

Kijk voor een verdere lijst van deelnemers bij Elisabeth, die deze inspirerende maandelijkse actie heeft bedacht. Eet smakelijk!

10 opmerkingen:

Elizabeth zei

Klopt helemaal van dat vet... Ik haalde gisteren de pan met gaar gekookte kip uit de koelkast en zag ook de vetlaag, maar ik heb hem laten zitten!
Wij zijn echt fan van kippensoep, heerlijk..
Dankjewel voor je recept!

De Breimeisjes zei

Tijd is ook een belangrijk ingrediënt. Heerlijk, echte kippensoep!

Janny zei

Zelfgemaakte kippensoep is hier ook een favoriet, heerlijk.

Dientje zei

Kippensoep maak ik nooit, maar een goede kippensoep kan ik wel waarderen. Groet, Dientje

miekequilt zei

Wat lekker. Ik maak vaak kippensoep, maar dan met bouillon uit een pot. Dit lijkt me ook erg lekker.

Willy zei

Ik maak vaak soep, vind ook alles lekker, maar kippensoep heb ik nog nooit gemaakt. Bedankt voor het recept!

juffrouw Ooievaar zei

Kippensoep is altijd lekker, bedankt voor het delen van het recept.
Groetjes Anita

Josephine zei

Heerlijk een bord kippensoep gaat er altijd in en dit is echt een pure smaakvorm.
Inderdaad dat kost zeker meer tijd. Zelf vind ik iets vettigheid in een bord
soep toch wel aangenaam. Bedankt voor dit recept!

In de weer zei

Ben dol op échte kippensoep !
Toos.

Ilse * BY IK * zei

Klinkt erg lekker. Een soepje waar geduld voor nodig is, maar meestal zijn dat de lekkersten. Bedankt voor 't delen!
Groet, Ilse (by-ik.blogspot.nl)