dinsdag 26 maart 2024

Alkmaar

Scrollend door de foto's op mijn mobiel, ontdek ik er een aantal die voor deze blog bedoeld zijn en die ik nu eens ga plaatsen. Zo ben ik op een regenachtige winterdag in Alkmaar geweest om nieuwe schoenen te kopen bij Wijdeman. Als kind ging ik daar wel eens winkelen met mijn moeder, maar ik had toendertijd niet echt oog voor de leuke plekjes. De leukste ontdekking dit keer was soepp. Sfeervol, warm en droog, glutenvrije taartjes en het interieur is zeer divers.
Op de Grote kerk hing een intrigerend banier, die verwees naar een tentoonstelling in het Stedelijk Museum van Fiona Tan. Ik ben er niet geweest, maar het door haar gemaakte enorme glas-in-loodraam in de Grote kerk wil ik beslist eens bekijken. Het lijkt me prachtig.
Bij toeval liep ik ook langs het Hof van Sonoy, dat onder andere een Oudemannen- en vrouwenhuis is geweest.
Nu herbergt het trouwens een restaurant.
Vlakbij het station fotografeerde ik het provenhuis Paling en Van Foreest.
Op de valreep maakte ik nog snel een foto van de grote onoverdekte fietsenstalling bij het station. Het lijkt een beetje op de verdwenen fietsenflat bij Amsterdam Centraal.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Grappig, mijn laatste schoenaankoop deed ik ook bij Wijdeman!

Elizabeth zei

Ik ben nog nooit in Alkmaar geweest. Het is altijd leuk om een stad te bezoeken.
De kaasmarkt herinner ik me van een steden-kwartetspel, maar verder weet ik niks over Alkmaar.

Dientje zei

Ik heb alleen de kaasmarkt van Alkmaar gezien, het was zo druk dat we snel verder gegaan zijn. Nu zie ik dat ik pareltjes gemist heb. Groet, Dientje