vrijdag 1 maart 2024

Collectie Van Baaren

In het Centraal Museum in Utrecht is vanaf 16 december 2023 de vaste collectie weer te bekijken nadat het bijna twee jaar niet mogelijk was wegens verduurzaming van het gebouw. Er is meteen ook gekozen voor een andere nieuwe opstelling van deze collectie, waarbij deels andere objecten zijn te zien.
Het museum is dichtbij, daarom heb ik me dit keer geconcentreerd op de zaal waarin de huiskamer van broer en zus Van Baaren is nagebootst. Lambertus en Josephina van Baaren kwamen uit een welgestelde aannemersfamilie en verzamelden kunst. Uit passie én om iets wezenlijks na te laten. Een deel ervan is nu te zien in de vaste collectie van het Centraal Museum.
Aan volle wanden in de "huiskamer" zijn de schilderijen geordend op thema. In het midden van de kamer kun je plaatsnemen en aan de hand van een toelichtend boekje is het mogelijk om te zien wie de schilder is.
Daar zijn bekende en minder bekende namen bij. Zo zie je op foto 1 een schilderij van Van Gogh en op foto 2 een werk van Charley Toorop.
Onvermijdelijk sprak het ene schilderij me meer aan dan het andere.
Hoewel ik nog nooit van Lydia Radda had gehoord, vind ik haar "Nature morte aux poissons" uit circa 1956 heel mooi. Klik maar even op het schilderij, dan kun je de details beter zien.
Een andere favoriet van mij zijn deze "Rozenappeltjes in een witte vaas" van Tjitske Geertruida Maria van Hettinga Tromp uit 1917. Het is grappig om te lezen in de toelichtende tekst dat Josephina van Baaren maar liefst acht schilderijen kocht van deze door haar bewonderde kunstenares.

4 opmerkingen:

In de weer zei

Lekker om zo rustig midden in een ‘huiskamer’ naar kunst te kijken.

Bertiebo zei

Ik zag een 'Nu te zien', over de vernieuwde opstelling en vond het erg aantrekkelijk. Dus misschien maar weer eens een dagje Utrecht! Nog vrije reisdagen genoeg.

miekequilt zei

Wat een leuke expositie. Komt ook weer op mijn lijstje.

Gonda Westra-Steursma zei

Leuk om te zien. Bij een kort tv programma 'Nu te zien' volgens mij, was het Centraal museum ook onder de aandacht. Het lijkt mij een prachtige tour door dit museum.
Mooie schilderijen en de 'Rozenappeltjes' spreekt mij ook aan.
Bij het tv programma lieten ze vooral de tegenstelling zien tussen toen en nu.
Ik ga het vast een keer bekijken.