vrijdag 8 maart 2024

RvdM Appeltaart

De laatste maanden heb ik een passie opgevat voor het bakken van kleine taartjes. Doordat ongeveer een half jaar geleden officieel de auto-immuuunziekte coeliakie bij mij is vastgesteld, weet ik dat ik glutenvrij moet eten. Een van de dingen die je niet zo gemakkelijk kunt krijgen buiten de deur zijn lekkere glutenvrije stukken taart. Vandaar dat ik ze zelf bak en dat is helemaal geen straf. Bovendien zijn ze heerlijk als toetje, ook voor gasten. En dat ze glutenvrij zijn? Eigenlijk kun je de zelfrijzende speciale bakmix zonder meer vervangen door "gewoon" zelfrijzend bakmeel.

De ingrediënten voor een springvorm van 21 centimeter zijn:
o 150 gram zelfrijzende glutenvrije bakmix van AH of "gewoon" zelfrijzend bakmeel
o 50 gr boter op kamertemperatuur
o 40 gr suiker (ik houd niet van te zoet, desgewenst kun je meer suiker toevoegen)
o 1 ei
Voor de vulling heb je nodig:
o 2 wat grotere appels geschild en in stukjes
o 1/2 theelepel kaneel
o wat citroenrasp

Maak eerst het deeg door de bakmix, boter, suiker en het ei te mengen tot een samenhangend deeg. Dat kan heel goed met de hand. Na even kneden vormt het deeg een bal. Doe daar plastic folie omheen en leg het minimaal 30 minuten in de koelkast. Ondertussen meng je de vulling. Vet je springvorm in en verdeel het deeg over de bodem en de randen. Ik vind het gemakkelijkst om het gewoon voorzichtig uit te duwen tot het gelijkelijk verdeeld is. Bak de appeltaart 26 minuten in de Airfryer op 160˚C.

Kijk voor een verdere lijst van deelnemers bij Elisabeth, die deze inspirerende maandelijkse actie heeft bedacht. Eet smakelijk!

9 opmerkingen:

Judy zei

Recept naar mijn hart: glutenvrij en simpel!

Elizabeth zei

Mmmmm, appeltaart vind ik één van de heerlijkste taarten!

De Breimeisjes zei

O, dat ziet er goed uit, dit recept! Als je glutenvrije koekjes in de winkel koopt, zijn die juist absurd zoet... Ik had ze in huis gehaald voor een vriendin.
Voor mijzelf zijn de koolhydraten een probleem (diabetes). Ach, iedereen heeft wel wat ;-)

Willy zei

Fijn dat je zo glutenvrij kunt bakken. Appeltaart zelfgebakken sowieso het lekkerst.

juffrouw Ooievaar zei

Zelfgemaakte appeltaart is de lekkerste, die is altijd zo op :)
Zelf bakken vind ik ook leuk om te doen.
Groetjes Anita

In de weer zei

Je appeltaart ziet er fantastisch uit !

Dientje zei

Ik houd van appeltaart maar bak het eigenlijk nooit. Ga het toch eens doen. Krijg ws volgende week visite van een nicht die glutenvrij eet. Kan ik het mooi uitproberen. Groet, Dientje

Josephine zei

Deze appeltaart ziet er wel ZEER aantrekkelijk uit zeg, ook op dit tijdstip
van de avond zou ik er graag een punt van oppeuzelen. Bedankt voor dit
heerlijke recept Meriam.

Ilse * BY IK * zei

Fijn om zelf taart te kunnen bakken als je niet alles goed verdraagt.
Appeltaart vind ik heerlijk!