donderdag 15 augustus 2024

Herstellen

In het kader van de duurzaamheid worden in het Engels de 5 R's gebruikt: refuse, reduce, reuse, repurpose en recycle. Op allerlei manieren zijn die aan te vullen, bijvoorbeeld met refurbish en rethink. Als je het vertaalt in het Nederlands, wordt het lastig om een steeds dezelfde beginletter te gebruiken. Alhoewel met de H kom je een aardig eindje: hergebruik, heroverwegen en herstellen. Heroverwegen is daarbij misschien wel de belangrijkste: heb ik dit artikel wat ik wil aanschaffen wel echt nodig?

Vandaag gaat het over herstellen. Iets nieuws maken is natuurlijk leuk, toch zet ik me regelmatig aan reperatiewerk. Laatst realiseerde ik me, dat ik dat zelden tot nooit laat zien op mijn blog.
In de kast lag dit enigszins verkleurde zomerrokje van katoenen tricot. Een heel bruikbaar kledingstuk, maar het elastiek aan de bovenkant had geen enkele vorm van rek meer. Het rokje was dus veel te wijd geworden. Helaas was het elastiek meegenaaid aan de bovenkant, zodat het niet eenvoudig te vervangen was. Met wat geduld heb ik aan de binnenkant nieuw elastiek vastgenaaid, zodat het weer blijft zitten rond de taille.

2 opmerkingen:

Gonda Westra-Steursma zei

Wat een goed idee! Herstellen en hergebruiken! Super rrrrrr heruitvinding.

Ger zei

Duurzaam,hergebruik,herstellen en nog meer van die woorden die ik lees en hoor in deze moderne tijd.Maar wanneer ik om me heen kijk en zie en hoor wat er allemaal gekocht wordt in de vele winkels en er komen er dagelijks nog meer bij die goede zaken doen,heb ik toch het idee dat het bij mooie woorden blijft en dat daden uitblijven.
Wanneer ik het over mijn eigen huis en tuin heb en hergebruikte en opgeknapte spullen,doen wij in de 56 jaar dat we getrouwd zijn al niks anders en dat kan je ook goed zien wanneer je rond kijkt,geen doorsnee inrichting.Merk dat ook aan mensen die hier voor het eerst binnen komen en altijd even om zich heen kijken en aardige opmerking maken.
Maar alle beetjes helpen in de goede richting…..ook de vernieuwde tailleband aan jou rokje.