dinsdag 27 augustus 2024

Planten und Blomen

De eerste dag dat ik in Hamburg was, ging ik 's ochtends vroeg naar "Planten und Blomen". Ik was een beetje op het verkeerde been gezet door mijn stadsgidsje, daarin werd het namelijk omschreven als botanische tuin.
Dat deed me denken aan de botanische tuin die we hier in Utrecht hebben, waarbij heel veel soorten worden benoemd en geclassificeerd. Nou, zo'n soort tuin is het niet.
Wel een mooi oud en vrij groot park met een paar bijzondere plekken.
Eén van die plekken is de rozentuin, waarvan je hier een overzicht kunt zien.
Aan het water kun je fijn zitten en een terrasje pikken, maar daar was ik iets te vroeg voor.
De plantenbakken zijn dungezaaid, dit vind ik wel een fraaie.
De Japanse tuin heeft een geheel eigen sfeer en vergt nogal wat onderhoud.
Het was daar prettig schaduwrijk op deze buitengewoon warme dag. Hoewel het vroeg was, zaten er diverse mensen te studeren of te genieten van de koelte.
Het Japanse theehuis heb ik niet gefotografeerd, wel dit kleine bouwwerkje.
Tot slot een ongewoon bloemrijk stukje park, dat toch een beetje ruig oogt. Daar houd ik wel van.
Het was een aangenaam begin van een goedbestede volle dag.

3 opmerkingen:

Ger zei

Wanneer het in de ochtend nog koel is moet het fijn wandelen zijn in deze botanische tuin.
Lees dat in deze tuin de eerste plataan begin 18e eeuw aangeplant is door toenmalige directeur en nog steeds bij een van de ingangen staat.
Lang geleden werden bomen en planten over de hele wereld vandaan mee genomen om elders te planten voor wetenschappelijk onderzoek.De bak met canna’s is op de dag van vandaag niet meer bijzonder want je kan de bollen of planten bij elk tuincentrum kopen,het is een tropische plant en familie van banaan en gember.

Miriam zei

Uit bovenstaande reactie merk ik dat ik niet zo helder ben geweest. Oorspronkelijk stond er: "Plantenbakken zijn zeldzaam". Dat heb ik veranderd in "dungezaaid", want dat bedoel ik eigenlijk. Dankjewel voor je reactie Ger!

miekequilt zei

Volgens mij is deze stad veel leuker dan ik zou denken. Dus ik geniet van je verhalen.