zaterdag 31 augustus 2024

Wandeling in de stad

Na mijn vroege bezoek aan Planten und Blomen heb ik nog een flink eind door de stad gewandeld, waarbij ik van alles tegenkwam. Alte Post bijvoorbeeld, dat je hier ziet met een enorme bol met bloemen ervoor. Ik heb een dergelijke bol overigens al in meer steden boven de winkelstraten zien hangen ter decoratie.
Waarschijnlijk kun je het niet heel goed zien (behalve als je de foto groter maakt door erop te klikken), maar hier in de verte zie het het Niveahaus. Een winkel eigenlijk, waar ze alle mogelijke Niveaproducten verkopen. Dat Nivea oorspronkelijk uit Hamburg komt, was een nieuwtje voor mij.

Je ziet ook dat de straat flink opgebroken was ongeveer in het hart van de stad. De Jungfernstieg is een zeer druk bezochte promenade, met uitzicht op de Binnenalster.
Hier zie je de Petrikirche tussen de gebouwen doorpiepen. De oorspronkelijke kerk werd in de veertiende eeuw gebouwd. Een grote brand in 1842 legde de kerk in de as, waarna hij herbouwd werd in nieuwgotische stijl.
Eventjes ben ik binnen geweest om af te koelen, want het werd buiten erg warm. Daar kan ik niet meer zo goed tegen, ik raakte behoorlijk oververhit. Het standbeeld voor de kerk van Dietrich Bonhoeffer, heb ik hierdoor gemist.
Hoog tijd om op de bus te stappen, aan de zijkant van het imposante stadhuis.

4 opmerkingen:

miekequilt zei

Ik zou nooit voor deze plaats als uitje kiezen, maar nu twijfel ik. Wat een leuke stad zeg.

Ger zei

Prachtig die bloeiende bloemen bol.
Vraag me altijd af wanneer ik al die hangende en staande bakken met zomer bloeiers zie in steden hoe die aan aan hun water komen.Mijn bloeiers moeten met dit warme weer soms wel twee maal daags water.

Miriam zei

Hoe ze zo'n bloemenbol water geven, dat weet ik niet. Maar heel in de vroegte als ik naar mijn werk ga, dan zie ik wel altijd iemand van de gemeente de hanging baskets voorzien van water. Daar komt een tractor met watertank aan te pas, een trap en een soort spuit op een stok. Behoorlijk arbeidsintensief dus!

Gonda Westra-Steursma zei

Leuke stad. Ik ben er nog nooit geweest. Toch maar eens een kijkje gaan nemen. De bloemenbol is prachtig. Zoiets moois behoeft veel speciale aandacht van de gemeente.