zondag 25 augustus 2024

Kindertransport

De eerste volle dag dat ik in Hamburg was, was meteen een hele warme. Vandaar dat ik 's ochtends om acht uur afreisde naar Planten und Blomen, een groot park in de binnenstad. Bij het station Dammtor stuitte ik meteen op een monument ter nagedachtenis aan het Kindertransport.

Niet het kindertransport vanuit kamp Vught in 1943, waar ik meteen aan moest denken. Maar de kindertransporten van voornamelijk Joodse kinderen uit nazigebied voor de Tweede Wereldoorlog. Zo zijn 15.000 kinderen gered, waarvan het merendeel naar Engeland reisde.
Bij die kindertransporten was onder andere de Nederlandse Truus Wijsmuller-Meijer betrokken, bleek toen ik wat verder doorzocht. Een naam die me heel bekend in de oren klonk. Vrijwel elke werkdag zie ik namelijk een gedenkplaat met haar naam aan de Nassaukade in Amsterdam, waar ze gewoond heeft. En wel in het huis naast de school waar ik werk. Truus Wijsmuller-Meijer heeft trouwens nog veel meer gedaan, zoals je kunt lezen in Wikipedia.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

In London, Liverpool St Station staat een dergelijk beeld. Over het kindertransport dus. Getiteld The Arrival

Anna Lines zei

In Santurce (haven ten NW van Bilbao) staat ook een mooi beeld van 2 kinderen die op een transport naar Engeland gingen nadat Guernica in 1937 werd gebombardeerd (zie ook Pablo Picasso's beroemde schilderij). Die kinderen werden begeleid door geschikte volwassenen, werden niet ondergebracht in gezinnen en keerden na verloop van tijd naar hun land.

Miriam zei

Van dit kindertransport wist ik helemaal niets af. Een welkome aanvulling dus, dankjewel.