donderdag 22 augustus 2024

Met de trein naar Hamburg

Per spoor ben ik een klein weekje naar Hamburg geweest. Een aardige onderneming, die al begon met werkzaamheden in Amersfoort. Het was echter gepland, dus daar hield ik rekening mee. Met de trein reizen doe ik graag en een paar keer overstappen, ach ja dat hoort erbij. Dat de Deutsche Bahn in niet zo goede staat verkeert, was me van tevoren bekend. Dat bleek inderdaad het geval. Zo'n anderhalf uur later dan gepland, kwam ik bij mijn eindstation.
Om Hamburg vanuit de trein te bekijken, had ik alle tijd. Over de laatste paar kilometer sjokte de trein héél langzaam voort. Door het treinraampje had ik al een mooi uitzicht op de zeilbootjes op de Alster.
De studio waar ik verbleef, bleek op een steenworp afstand van het station Hamburg Altona te liggen. De helverlichte ingang is te zien naast de hoge flat.
Ik had een heel plezierig verblijf in Hamburg, waarbij ik van alles heb gedaan. Daarover later meer. Al te snel was het tijd om terug te keren naar huis. Helaas had ik alle tijd om de perrons van Hamburg Altona te bekijken, want de trein liet op zich wachten.
Bijna een uur vertraging, al voor het werkelijke begin van de reis. Het begon ook flink te regenen en het perron was grotendeels niet overdekt. Vandaar dat ik pas door het treinraampje de regen heb gefotografeerd.
Zwolle was een van mijn overstapplaatsen. Daar was een prachtige zonsondergang te zien.
Het lichtspel werd nog mooier in de Flevopolder, waar ik doorheen reisde dankzij de omleidingen. Het vlakke open land gaf me de gelegenheid om van minuut tot minuut de kleuren te zien veranderen. Op de terugreis was ik maar een half uur later dan oorspronkelijk gepland. Gelukkig want het werd al laat. Een klein rood autootje wachtte me trouwens op in Utrecht. Home, sweet home!

4 opmerkingen:

Elizabeth zei

Een lange treinreis maken is best een ervaring...
Vroeger reisde ik vaak met de trein en had ik een vriendin in Friesland. Met de trein van Gouda naar Leeuwarden was best een heel eind en ik ging dan in een dag heen en weer. Dus heel vroeg weg en heel laat thuiskomen. En dan zie je het licht worden en het landschap veranderen... Altijd van genoten!

Bertiebo zei

Wij zijn ook met de trein naar Hamburg gereisd. Ik vond de reis goed te doen, maar Hamburg viel ons tegen. Dat was gek want we gingen juist omdat we zoveel goede verhalen hadden gehoord

miekequilt zei

Leuk, in je eentje op pad met de trein. Ik ben benieuwd wat je daar gedaan hebt.

Céline zei

Treinreizen heb ik vaak als kind gedaan. Met mijn ouders en zusje naar Luxemburg. Ik ben benieuwd naar jouw verhalen over Hamburg.