donderdag 23 augustus 2012

Staphorster knopen


Heel aardig afgelopen vrijdag in Roermond was de kennismaking met de techniek van het maken van de Staphorster knopen onder leiding van mevrouw Vos


De knopen en de stokjes gingen grif van de hand, maar er waren maar weinig dames die ter plekke een poging deden. Voor mij was de hulp van mevrouw Vos onontbeerlijk. Ik verwijs dan ook naar haar voor verder onderricht, maar wil het beginnetje in foto's weergeven.


Overigens maakte zij het begin voor mij, dus was het thuis nog even puzzelen voordat het me lukte. Maar volgens mij heb ik het onder de knie!


Stap 1: doop je knoop even in een bakje water
Stap 2: zet de knoop op het stokje
Stap 3: houd het uiteinde goed vast en begin met het wikkelen zodat er een zespuntige ster ontstaat
Stap 4: ga verder op de getoonde wijze en daarbij is het van belang om goed strak te wikkelen


Wie het zich anders/beter herinnert, mag het zeggen!

12 opmerkingen:

AnitaS zei

Ik heb dit nog nooit gezien. Ben benieuwd of het je lukt.

Jane zei

This looks really interesting, look forward to seeing the end result

Frauke zei

Nog nooit van gehoord. Ziet er wel spannend uit!

Corina zei

Nooit gezien, interessant hoor!

marcella zei

Volgens mij komt dit aardig overeen met wat ik er bij een andere gelegenheid van op heb gestoken. Deze mevrouw staat ook ieder jaar op de jaardag van de vereniging voor kostuum, kant mode en streekdracht.
Ik heb er ooit ook met bewondering naar gekeken.

Aty zei

dit heb ik nog niet gezien dus ben benieuwd.

MarianneP zei

Leuk zijn ze, dat zou ik ook best willen leren. Het doet me denken aan het Japanse omwikkelen zoals het voorbeeld van dragonboats wat ik hier ooit vond: http://craftsanity.com/2009/12/the-dragon-boat-wrapped-holiday-ornament-tutorial/

Miriam zei

Bedankt Marianne voor de link, het lijkt er inderdaad enigszins op en dit had ik nou nog nooit gezien!

Betsy zei

Mooi, zo'n oude techniek en helemaal omdat het ook nog weer wordt doorgegeven aan een volgende generatie!

Fijn weekend en een lieve groet,
Betsy
Wolatelier DiAn

Unknown zei

Nog nooit gezien, maar een dikke dankjewel om dit met ons te delen.

gr cindy

Anoniem zei

Dag Miriam. Tijdens een congres van de Branchevereniging Mode Ambachten maakte ik kennis met De bijzondere Mevrouw Vos en mocht haar knoop techniek op groot doek aanschouwen. Enthousiast nam ik een aantal knopen mee en "zou dit wel een keer nadoen" daar moet je toch iets meer van gezien hebben en de draai "weten". Daarom zou ik graag onze mevrouw knoop weer eens ontmoeten, natuurlijk het liefst tijdens een workshop. Weet jij toevallig hoe ik met haar in contact kan komen, of deel jij zelf ook graag je kennis met ons door middel van een filmpje?

Groet. Miriam

Miriam zei

Dag naamgenoot,

2012 is al weer lang geleden en ik weet niet of ik het nog zou kunnen ..... Destijds was ik op een tentoonstelling van de winkel Naald&Draad in Roermond. Je kunt denk ik het beste met hun contact opnemen voor de gegevens van mevrouw Vos of een workshop van haar. Succes!