vrijdag 12 oktober 2012

Superlange sjaal


In het kader van een project over energie, gaan we op school met de kinderen een superlange sjaal breien. Niet de langste van Nederland, want die blijkt wel heel erg lang te zijn. En in België kunnen ze er helemaal wat van! Ik las hier over een sjaal met een lengte van meer dan 3 kilometer! Toch vind ik het een goed idee. Uit het oogpunt van energiebesparing, hergebruik (als materiaal worden ook oude kledingstukken aan repen gescheurd) én vooral om kinderen deze vaardigheid weer te leren.

Er zijn wel kinderen die kunnen breien, maar op school wordt het al heel lang niet meer aangeboden. Dat leidt tot vragen als "Zit je te naaien?", terwijl je aan het breien bent. Ook vroeg een leerling: "Is borduren net zo iets als breien? Want borduren kan ik al". Maar er kwam ook een meisje naar me toe die zei: "Ik kan al breien, nu wil ik graag leren haken.". Natuurlijk ga ik het haar proberen te leren.

6 opmerkingen:

AnitaS zei

Een leuk idee. Het zou toch zonde zijn als de handvaardigheden verloren gaan.

Johanna Zweden zei

Schitterend zo want ik merk toch dat onder de jongeren de computer meer interesse krijgt dan handwerken, en dat is toch wel jammer.
groetjes joke

Dirkje Spreeuw zei

Best jammer dat er zo weinig kinderen meer leren handwerken op school tegenwoordig. In de cursus waaraan ik vorige week begonnen ben, hoop ik te leren hoe je kinderen kunt leren handwerken en daar ook enthousiast voor maken.
Het project met de lange sjaal is wel heel erg leuk! Veel succes!
Groetjes,
Paula

Quity tejedora zei

Hola Amiga. es una idea fantastica, que los niños aprendieran a tejer, y una bufanda para aprender es genial, ojala te vaya bien con este proyecto y te doy todo el animo que necesitas para enseñar a muchos niños que a veces tienen esa inquietud pero no la ponen en practica. Abrazos

Annet zei

Heel jammer dat kinderen niet meer leren handwerken op school. Succes met het breien!

Betsy zei

Ik denk dat veel juffen zelf ook niet kunnen breien en dan wordt het lastig om het de kinderen te leren. Geweldig dat jij de kinderen enthousiast krijgt om mee te doen. Het is ook wel een heel leuk idee, zo'n lange sjaal.
Veel plezier met het maken ervan.

Fijn weekend en een lieve groet,
Betsy
wolatelier DiAn