maandag 2 september 2024

Kunst und Gewerbe (1)

Eén van de musea die me bijzonder aantrekkelijk leken in Hamburg, was het museum Kunst und Gewerbe. Het zit om te beginnen in een mooi gebouw, zoals meerdere musea die ik bezocht trouwens. Hier zie je een stukje van een trappenhuis.
Bij binnenkomst valt je oog meteen op de drie bewegende delen van het lichtobject Shylight. Het is gemaakt door het kunstenaarsduo DRIFT in 2006. Op de openingspagina van de site van het museum, staat een foto die de prachtige bewegingen beter weergeeft. Ik heb die foto maar niet "geleend", het is beter als jezelf een kijkje neemt.
Hoe aantrekkelijk het getoonde me ook toescheen, eerst heb ik deze ruimte bezocht.
Met dit uitzicht vanaf mijn tafeltje.
Ik had namelijk reuzetrek en kon tot mijn vreugde hier glutenvrij lunchen.
Er zijn in totaal zestien verschillende thema's in het museum voor Kunst und Gewerbe, waaruit ik een keuze heb gemaakt. De afdeling waartoe dit bord behoort, heb ik gelaten voor wat het was. Het is goed om te kiezen, want er is echt een enorm uitgebreide collectie.
De afdeling mode heb ik wel bezocht. Zoals vrijwel overal is die niet zo groot, althans het tentoongestelde was beperkt.
Ondanks het gedempte licht, heb ik een aantal foto's gemaakt van bijzondere kledingstukken.
Dit is de slangenjurk van Iris van Herpen. Ook van de andere ontwerpen heb ik de maker vastgelegd, mocht het je interesseren.
Na de mode-afdeling, heb ik me verlustigd aan de verzameling muziekinstrumenten. Hierover de volgende keer meer ...

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Grappig, dat Shylight hangt ook in het Rijksmuseum Amsterdam. Ik heb er ooit eens over geblogd en eigenlijk wil ik iedere keer dat ik er ben eventjes kijken. Dat lukt ook als ik de trap neem ipv de lift.

miekequilt zei

Wat een leuk museum. Met een goed restaurant, zo te zien.

Gonda Westra-Steursma zei

Altijd lastig om een keuze te maken uit veel aanbod. Ik doe dat meestal ook. Je kunt niet alles zien. En de afdeling mode is bijzonder. Leuk om te zien.