vrijdag 6 september 2024

Kunst und Gewerbe (3 en slot)

Er was nog veel meer te zien dat me boeide in dit museum in Hamburg, zoals "Rhythm in Music and Poetry". Het werk gaat over grafisch ontwerpers die zich vaak bezighouden met de traditities van Arabische en Perzische dichtkunst en muziek om het vervolgens grafisch te interpreteren.
Helaas weer ik niet wie de maker of makers zijn. Van dichterbij heb ik een paar detailfoto's gemaakt zodat je het niet-eenvoudige lijnenspel kunt zien.
Op een andere afdeling viel mijn oog op deze Art Deco-spiegel. En er was nog veel, veel meer. Zoals:
een hele verzameling taartplateaus uit ongeveer 1930,
een ontwerp voor behang uit de 20-er jaren van de vorige eeuw,
een complete eetkamer uit 1927, ontworpen in Parijs en uitgevoerd door Gerard A. van de Groenekan,
een bronzen beeldje van een danseres van Bernhard Hoetger uit ongeveer 1901,
prachtige ramen,
een vertrek met een hele collectie miniatuur stoffenrollen (naaikamer?) als onderdeel van een Hamburgs poppenhuis uit de tweede helft van de negentiende eeuw,
een stoel van Alessandro Mendini uit 1978,
een tapisserie met een verlovingsscène gemaakt omstreeks 1500.
En nogmaals veel, veel meer. Wat mij betreft is een bezoek aan dit museum echt een aanrader.

Het wordt echter tijd dat ik met mijn Hamburgse verslag doorreis naar de Elbe. Daar zal ik overmorgen over vertellen.

3 opmerkingen:

Bertiebo zei

Je hebt mooie dingen laten zien uit dat museum

De Breimeisjes zei

Mooi! Die taartplateaus!

In de weer zei

Wat is daar veel te zien, schitterend !