donderdag 12 september 2024

Chilehaus

Het is voorstelbaar dat mijn Hamburgse verhalen een beetje gaan vervelen, maar eerlijk gezegd wil ik ook voor mezelf graag vastleggen wat ik gezien heb. Voor mijn doen heb ik ongelooflijk veel foto's gemaakt, namelijk meer dan 700 in vijf dagen. Ondertussen zijn er wel een aantal gewist wegens onscherpte en dergelijke, toch blijven het er een heleboel.
Het expressionistische Chilehaus vond ik imposant om te zien. Het lijkt van één kant op en schip, zoals je goed kunt zien op Wikipedia. Mij vielen vooral de details in baksteen op, zoals je kunt zien op de bovenste foto. En ook het gekrioel van mensen rond het gebouw, waardoor het moeilijk was om niet allerlei personen onbedoeld vast te leggen. Het staat op de Unesco Werelderfgoedlijst en wordt intensief gebruikt. Voornamelijk als kantoorgebouw en ook als warenhuis en restaurant. Op de officiële website zag ik dat er 2800 ramen zijn. Misschien geeft dat een idee van de omvang van dit gebouw.

Ook verhelderend is deze luchtfoto.

2 opmerkingen:

Charlie zei

Wat een mooi gebouw het Chilehaus te Hamburg. Ik heb er echt van genoten, van die prachtige stenen en architectuur. Ik zocht het op op internet en daar is er ook van alles over te lezen. Dit jaar bestond het 100 jaar.

miekequilt zei

Mij vervelen je verhalen absoluut niet. Ik vind het heel leuk om te lezen over een stad die ik nog nooit bezocht. Dit gebouw is ook weer erg mooi.