dinsdag 10 september 2024

Na zonneschijn komt regen

Zo zonnig als het op dinsdag in Hamburg was, zo grauw en regenachtig was het een dag later. Aanvankelijk bleef het bij motregen, terwijl ik een wandeling maakte door Speicherstadt.
De historische pakhuizen met een een zelfde architectuur zijn een indrukwekkend gezicht. Minder prettig is het om te lezen dat 20.000 mensen moesten verhuizen in het laatste kwart van de negentiende eeuw om ruimte te maken voor de magazijnen.
Bij toeval stuitte ik op een buitenexpositie van het werk van de fotograaf Michael Poliza, waarvan je hier een fragment ziet.
Mooi om te bekijken en een welkom verzetje, want ik arriveerde iets voor openingstijd bij het maritiem museum.
Net als in Kunst und Gewerbe, was hier enorm veel te zien. Ik heb dus een selectie gemaakt en een aantal van de 9 verdiepingen helemaal overgeslagen.

Een kleine selectie:
Een kast met seinvlaggen
Landen- en stadvlaggen
Een enorm schip van lego
Een scheepsapotheek
Model van een pirogue uit Nigeria
Boot gemaakt van rietbundels, Titicacameer Bolivia/Peru
En het ging steeds harder regenen...
Op de bovenste etage is een hele grote collectie modelscheepjes te zien.
Een stukje van de zich steeds verder ontwikkelende maquette van de Hamburgse haven met een schaal van 1:1250.
Een deel van een zeestuk van Johannes Holst (1880-1965), dat ik van dichterbij fotografeerde vanwege het pasteuze gebruik van de verf. Dat kan je toch niet zo goed zien op de foto, maar de lichtval is mooi.
Hoewel het nog steeds flink regende, besloot ik uiteindelijk toch om verder te gaan.
Ik vond het een aantrekkelijk museum, zeker voor iemand met maritieme belangstelling. De opschriften zijn grotendeels alleen in het Duits, al gold dat eigenlijk voor alle musea die ik bezocht. Ook hier viel weer op dat er relatief weinig publiek was, zeker als je het vergelijkt met bijvoorbeeld de Amsterdamse en Utrechtse musea. De ordening in onderwerpen per etage is heel overzichtelijk en maakt het goed mogelijk om een gerichte keuze te maken.

4 opmerkingen:

Charlie zei

Bijzonder mooie reportage van de gebouwen en museum. Die rode baksteen doet me erg aan New York denken.

Gonda Westra-Steursma zei

Veel musea hebben hetzelfde thema, maar dan toch weer een heel andere invulling. Het licht op het water is zo heel goed te zien op het schilderij van Holst. Mooi om te zien!

Elizabeth zei

Oh, wat een pakhuizen... In de regen ziet alles er heel anders uit, een beetje troosteloos. Dat Legoschip laat ik maar niet aan kleinzoon Guus zien:)

Dientje zei

Ik heb genoten van je Hamburg verhalen. Reden om er eens heen te gaan. Hoorde ook verhalen van mijn man, die er heeeel lang geleden was. Groet, Dientje