zaterdag 1 september 2012

CAL (deel 1)


Dit haakpatroon komt uit Antique Pattern Library. Het staat in het boek nummer 5 Lessons in Crochet van Corticelli op pagina 12 en 13. In het Engels is het openbaar beschikbaar en ik kan er geen enkel recht op doen gelden. Maar ik ben van plan om het te vertalen in het Nederlands in wekelijkse porties. Bovendien heb ik twee flinke vergissingen ontdekt in het patroon, die niet sporen met de foto uit het boek.

Zelf heb ik gehaakt met de dunne katoen Nina van de Wibra en haaknaald 2 1/2. Ik had iets meer dan vier bollen (van 220 meter) nodig en het eindresultaat is 74 centimeter in doorsnede. Het kan zeker ook met iets dikkere katoen, het origineel is gehaakt met nummer 3.

Op dit moment is er een groepje van vijf haaksters en vandaag gaan we beginnen. Elke zaterdag is er een update met een nieuw stukje vertaald patroon op mijn blog en eventuele foto's van jullie. Als je daarbij je eigen tempo wilt aanhouden dan is dat natuurlijk prima. Maar het is wel erg leuk als ik af en toe op mijn blog een foto mag laten zien van jullie vorderingen tot nu toe.

Between Meal Centerpiece No. 452

Haak 10 lossen en vorm een ring om te beginnen
Toer 1: Maak 36 stokjes in de ring (en sluit aan het eind van elke toer, dit wordt niet meer herhaald). [het eerste stokje wordt gehaakt door gewoon 3 lossen te haken]
Toer 2: 4 Lossen, 1 steek overslaan, 1 vaste in de volgende steek. Herhaal. Zorg dat er 18 boogjes zijn.
NB Dit wijkt af van het oorspronkelijke patroon.
Toer 3: Haak halve vasten tot het midden van het eerste boogje. [ik maak er 2] *5 lossen 1 vaste in het midden van het volgende boogje* Herhaal het gedeelte tussen de **
Toer 4: Zelfde als de derde toer.
Toer 5: *Haak 6 dubbele stokjes in het eerste boogje en 5 dubbele stokjes in het volgende boogje.* Herhaal het gedeelte tussen de ** [het eerste dubbele stokje wordt vervangen door 4 lossen]
Toer 6: *11 vasten in 11 dubbele stokjes, 3 lossen* Herhaal.
Toer 7: *9 vasten in 11 vasten, daarbij de eerste en de laatste vaste van de vorige toer overslaan, 3 lossen, een vaste in het midden van het boogje, 3 lossen* Herhaal.
Toer 8: *7 vasten in 9 vasten, daarbij de eerste en laatste vaste van de vorige toer overslaan, (3 lossen, 1 vaste in het midden van het boogje) drie keer* Herhaal.
Toer 9: *5 vasten in 7 vasten, (3 lossen, 1 vaste in het midden van het boogje) vier keer.* Herhaal.
Toer 10: *3 vasten in 5 vasten, (3 lossen, 1 vaste in het midden van het boogje) vijf keer.* Herhaal.
Toer 11: *1 vaste in 3 vasten, (3 lossen, 1 vaste in het midden van het boogje) zes keer* Herhaal.
Toer 12: Halve vaste om in het midden van de ketting te komen, 3 lossen, 1 vaste in het volgende boogje, * 3 lossen, 1 stokje in het volgende boogje* Herhaal het gedeelte tussen de **.
Toer 13: Halve vaste om in het midden van de ketting te komen, 5 lossen, 1 stokje in het volgende boogje. * 3 lossen, 1 stokje in het volgende boogje* Herhaal het gedeelte tussen de **.
Toer 14: 3 lossen, 2 stokjes in het eerste boogje, * 3 stokjes in het volgende boogje*. Herhaal het gedeelte tussen de **
Toer 15: 1 vaste in elke steek.

NB Op de foto show ik mijn werk halverwege de veertiende toer. Het bubbelt wel wat, maar uiteindelijk trekt het recht na een beetje spannen. Dat was tenminste mijn ervaring met het zwarte kleed. Bovendien helpt het gewicht van het kleed zelf ook.

16 opmerkingen:

Aty zei

Goedemorgen! Jij bent snel, ik heb het opgeslagen. Dank je wel.

Hetty zei

Hallo Miriam.
Ik doe graag mee,moet even kijken of ik nog zo veel katoen heb.
En anders eerst wat kopen,heb wel d. blauw liggen maar is voor haaknaald 3 en half.
Of zou dat wel kunnen.
Groetjes Hetty.

Berkeboom zei

Hallo Miriam.
Ik ben ook begonnen. Groetjes Gré

Hetty zei

Hoi Miriam.
Ik heb wat gekocht bij de Wibra,wit van het merk Nina.
En van het blauwe heb ik ook nog 8 bollen van.
Daar kan ik later ook wel 1 van maken.
Ik maak vandaag nog een begin.
Groetjes Hetty.

marion zei

dames succe, ik heb nog niet de moed om te beginnen

mery,s maaksels zei

wat een leuk idee zo van iedere week ,zal vanavond gelijk beginnen met deel 1 groetjes van mery.

Jacqueline zei

Lijkt me ook wel leuk, om mee te doen! Ben al begonnen :)
Leuk om "samen" te haken!

Jacqueline zei

Ik denk dat ik bij toer 12 in het begin ook maar eerst hv om in midden ketting te komen en dan 5 lossen, 1 stokje in volgende boogje haak ipv 3 lossen 1 vaste in het volgende boogje..
Groetjes Jacqueline

Jacqueline zei
Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.
Marga zei

Wat leuk is dit en ik wil er graag nog aan meedoen. Als het nog kan.

Groetjes, Marga

Miriam zei

Marga of ik je zo bereik, dat weet ik niet. Maar meedoen kan zeker nog. Je haalt het zo in, want we zitten in week 1 van de CAL!

Marga zei

OK, bedankt, dan ga ik hard aan het werk en dan tot zaterdag voor de tweede ronde!!!!!

Judith zei

wat een mooi kleed.
Ben gisteren ook begonnen.
groetjes judith

Marjan zei

Wat leuk, ga er direct aan beginnen, heb eigenlijk nog allerlei werkjes liggen, maar kan het even niet laten. ga zaterdag gelijk weer kijken naar deel 2
Bedankt.
Groetjes Marjan

Corina zei

Oh je bent het echt gaan doen! Wat leuk! Net m'n garenvoorraad al afgestruind, maar niks geschikts gevonden... zo gauw ik wat heb ga ik beginnen hoor!

monne-floor zei

Hallo) dat lijkt me een mooi haakwerk vroeger deed ik dat ook
Ik ga dit ook eens proberen
groeten van Simonne